KIVÁLASZTÁS A KOSÁRLABDÁBAN
Szerző: Balogh Judit
A kiválasztás hazánkban sajnos nem működik jól, a sportolni kezdő gyerekek többsége nem alkalmassága alapján kerül a különböző sportágakhoz. Ezért az egyesületi edzők nem feltétlenül az alkalmas gyerekekkel foglalkoznak, a sikerélmény hiánya pedig gyakran vezet lemorzsolódáshoz. Emellett a sportág sem tud előrelépni, hiszen a tehetség hiánya szorgalommal nem pótolható teljesen, a nemzetközi szinthez mindenesetre láthatóan kevés. Reménykedve abban, hogy a mindennapos testnevelés meghozza a gyerekek kedvét a szervezett sporthoz és a testnevelőket is arra ösztönzi, hogy a megfelelő sportághoz irányítsák tanítványaikat, az alábbiakban a tehetség kiválasztásának ismérveiről lesz szó.
MÉRHETŐ ISMÉRVEK
A kiválasztás mérhető elemei objektív, számszerűsíthető adatokat adnak, melyek segítségével a gyerekek könnyen összehasonlíthatóak egymással. Szerencsés, ha emellett van egy megállapított standard adat, ami egy nagy mintán történt adatfelvétel eredménye.
1. Testfelépítés
A testfelépítés genetikailag meghatározott mutató. Antropometriai vizsgálattal nagy biztonsággal megállapítható a várható testmagasság, az erősíthetőség mértéke és a gyermek aktuális fejlettségi szintje. Mivel ezek a mutatók a kosárlabdában meghatározó jelentőségűek, a kiválasztásnál mindenképpen érdemes igénybe venni szakember segítségét.
Vizsgált paraméterek:
- testméretek (magasság, végtagok hossza)
- testalkat (nyúlánk, atlétikus vagy hízásra hajlamos)
- testösszetétel
- csontozat, ízületek (vastagság, várható teherbírás, erősíthetőség mértéke)
- a naptári és a biológiai életkor közötti eltérés (akceleráltság, retardáltság)
2. Terhelésélettani mutatók
A terheléses vizsgálat során a szív és keringési rendszer, valamint a légzésfunkció felmérése történik, ami a terhelhetőséget korlátozó tényezők meghatározásában nyújt segítséget.
Vizsgált paraméterek:
- maximális szívfrekvencia
- maximális ventilláció
- maximális légzésszám
- anyagcsere meghatározása (CO2/O2)
- maximális oxigénfelvétel
- terhelés utáni vérnyomás és tejsav mérés
3. Motoros képességek
A különböző tesztekkel, próbákkal megfigyelhető a mozgáskészség, következtetni lehet az izomzat struktúrájára (gyors és lassú rostok aránya), az ideg-izom kapcsolat sebességére és a genetikailag kódolt kondicionális képességekre. Ügyelni kell azonban arra, hogy a tesztek ismertek legyenek, a végrehajtás újdonsága ne befolyásolja az eredményeket. Tekintetbe kell venni azt is, hogy a magasabb gyerekek egyes mutatókban törvényszerűen rosszabb teljesítményt fognak nyújtani, de mivel a kosárlabda különböző posztjain más-más feladatok vannak, ez nem jelenthet alkalmatlanságot.
Vizsgált paraméterek:
- haladási gyorsaság
- mozdulatgyorsaság
- robbanékonyság
- reakciógyorsaság
A csak fizikai tesztekre és mérésekre épülő kiválasztás semmiképpen nem megfelelő, mivel a pubertás alatt lényeges változások következhetnek be, melyeket nehéz megjósolni a gyerekkori adatokból. Emellett a fenti mérések csak a végső teljesítményt befolyásoló, de nem meghatározó tényezőket mutatják meg, de egyéb lényeges faktorokat nem. Az a sportoló, aki ezeken a teszteken rosszul szerepel, még lehet sikeres, de az extraklasszis nyilvánvalóan ezekben a felmérésekben is kiváló.
NEM MÉRHETŐ ISMÉRVEK
Bármennyire is szeretnénk a kiválasztást objektívvé tenni, vannak olyan nagyon fontos kritériumok, melyek számszerűen nem mérhetőek, felmérésükhöz a tapasztalt edzők „szeme” szükséges.
1. Ügyesség
Az ügyesség a kosárlabdában a mozgások sokszínűségét, koordináltságát, célszerűségét, sikerességét, optimális energiabefektetéssel történő végrehajtását jelenti. A sportágspecifikus koordináció legegyszerűbben fogó és kidobós játékokban figyelhető meg, érdemes a teljesítményt versenyhelyzet alapján értékelni. A tanulás egyszerű elemek elsajátításán keresztül mérhető le, (pl. labdavezetés irányváltással), a rögzítés pedig versenyhelyzetben ellenőrizhető (pl. váltóverseny).
Elemei:
Koordináció
- kinesztézis
- kéz-láb koordináció
- dinamikus egyensúlyérzék
- ritmusérzék
- technikai elemek összekapcsolásának képessége
- mozgás megváltoztatásának képessége
Labdaérzék
Tanulási gyorsaság
Tanulási pontosság
Eddig a fizikummal kapcsolatos, genetikailag meghatározott mutatókról volt szó. Itt azonban nem szabad megállni! Azok a gyerekek, akik fenti teszteken jól szerepelnek még nem biztos, hogy élsportra alkalmas, jó kosárlabdázók lesznek.
2. Mentális és pszichés tényezők
A mentális és pszichés tényezők alapvetően meghatározzák a sikerességet. A korábban említett képességek hiánya bizonyos mértékig kompenzálható, de a következő tényezők nélkül nehéz kiemelkedő sportolót elképzelni.
Elemei:
- munkamorál, kitartás, akaraterő, fáradtságtűrés
- alázat
- siker / kudarc kezelése
- kritika elfogadása (edző), vagy figyelmen kívül hagyása (közönség, játékostársak, ellenfél)
- önbizalom
- elhivatottság
- magas elvárások önmagával szemben
- győzni akarás
- felelősségvállalás
- érzelmi stabilitás (nem stresszel, nem szorong, magabiztos, optimális izgalmi állapot)
- figyelem, koncentrálóképesség, figyelemmegosztás
- fegyelem
- tanulási képességek, tanulási gyorsaság, memória
- döntésképesség
Ezek a képességek és tulajdonságok hosszabb távon figyelhetők meg, és bár a kognitív képességek egyes összetevőket meghatároznak, többségük alakításában a környezet nagy szerepet játszik. Az utánpótlásedzőnek az első találkozástól kezdve nagy szerepe van abban, hogy a megfelelő attitűd és a hosszú távú elkötelezettség kialakuljon.
Ericsson 1993-ban megfogalmazott tudatos felkészülés elmélete az edzésnek sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonít, mint a veleszületett tényezőknek. A küszöbértéket 10.000 órában (nagyjából 10 év) határozza meg. Az elmélet szerint a magasfokú motiváció és elkötelezettség pótolja a fizikai képességek hiányát. Az elméletet több sportágra, köztük a kosárlabdára is igazolták.
3. Szociális képességek
Mivel csapatsportról van szó, az egyénnek közösségben kell tevékenykednie, és a sport, mint sajátos közeg, sajátos szabályok szerint működik. Az a játékos, aki nem tud beilleszkedni egy közösségbe, nem számíthat hosszú pályafutásra.
Elemei:
- alkalmazkodás – beilleszkedés
- önállóság
- központi szerepre törekvés
- kapcsolatteremtés
- empátia
- tolerancia
- kommunikáció
- érdekérvényesítés
4. Játékintelligencia
A játékintelligencia az az extra faktor, ami a zsenialitást adja. Nehéz megfogalmazni, de talán az alábbi elemeket sorolhatjuk ide:
- kreativitás (nehezen kiismerhető a játéka)
- önállóan képes gondolkodni
- hirtelen helyzetben jó döntést hoz
- átlátja a játékrendszert
- ismeri önmagát, társait, ellenfeleit
- korlátain belül játszik
- felvállalja a sorsdöntő helyzeteket
GÁTLÓ TÉNYEZŐK
A eddig említett tényezők még mindig nem garantálják a tehetség beválását. Számos külső és belső tényező játszik szerepet abban, hogy a tehetségből nemzetközi szintű klasszis játékos legyen. A külső tényezők azok, melyet sportág szereplői nem tudnak önerőből megváltoztatni. A belső tényezők viszont azok, melyeken változtatni tudunk és változtatnunk is kell, de ez a központi irányítás akarata és tevékeny részvétele nélkül kevéssé elképzelhető.
1. Külső tényezők
- szülői háttér (tanulás előtérben, túl nagy elvárások, hamis kép kialakítása, nem támogatják az edzőt)
- feltételek (edzésidő, edzésszám, létesítmény, eszközök, személyi feltételek)
- anyagi kérdések (tagdíj és egyéb hozzájárulások mértéke, korán pénzt akarnak keresni)
- generációs problémák
- általános értékválság
- életkori sajátosságok (barátok, szórakozás csábítása, káros szenvedélyek)
- sport/sportág társadalmi megbecsültsége, eredményessége (perspektíva, külföldiek, csapatok száma)
- alacsony szintű általános mozgáskultúra (homo sedens)
- stb.
2. Belső tényező
Az eredményesség túlértékelése:
- a pillanatnyi siker a legfontosabb a résztvevők számára – a korán érőket, kicsiket előnyben részesítik → sok későn érő, későn kezdő kiesik
Az edzők felkészültsége
- az edzők egy része alulképzett, nem képzi folyamatosan magát → korai hátrányfelhalmozás, képzési hibák
- a tanultak helyett a játékosként tapasztaltak dominálnak
- sok az utánzó edző, kevés az új ötlet, módszer
- a fizikai, értelmi és érzelmi fejlesztés nincs egyensúlyban, nem is cél
- korai posztra kiválasztás
- a későn kezdőknek nincs szisztematikus felzárkóztatás (az alapok kimaradnak)
Rövidtávú tervezés
- az edzők nem terveznek hosszú távra, nincs többéves terv
Egységes képzési rendszer hiánya
- edzőképzés szétforgácsolódása
- szakma egységességének hiánya
- szakfelelős hiánya
A tudatos kiválasztás hiánya
Korai kezdés
- az általános, sokoldalú alapképzés elmarad
- helytelen beidegződések
- korai kiégés
Rossz versenyrendszer
- magas költségek, kevés verseny, rossz szabályok
- versenyzés felsőbb korosztályban is (túl kevés a gyerek) → a képzés elmarad
Rövid képzési idő (18 éves korig tart az utánpótlás korosztály)
Túlterhelés
Stb.
A klasszis játékosnak tehát rengeteg kritériumnak kell megfelelnie, emellett számos külső és belső tényező is hátráltatja a kibontakozást. Hosszú és viszontagságos út vezet a csúcsra, ami csak keveseknek adatik meg, Mindazonáltal meggyőződésem, hogy tudatosabb megközelítéssel képes lenne a magyar kosárlabdázás is több nemzetközi szintű játékost kitermelni. Az utánpótlásedzőnek több fontos feladata közül egyik a tehetségek kiválasztása és gondozása. Mivel ő az, aki először találkozik a gyerekkel, rendkívül fontos, hogy képes legyen felismerni és meglátni a tehetséget. Ne az aktuális tudásszint alapján döntsön, hanem próbáljon perspektívában gondolkodni, és vegyen igénybe minden lehetséges eszközt, hogy kiszűrje a hosszú távon legígéretesebb játékosokat. Ezután adjon meg nekik minden támogatást, hogy befuthassák azt a pályát, amelyre képességeik alapján lehetőségük van.
Közösségi