ÖT EDZÉSJÁTÉK KOSÁRRA

Szerző: Balogh Judit

edzésjáték

Az oktatás folyamatában nagy szükség van a játékokra. Mivel a kosárlabdában nagy jelentősége van az egyéni taktikának és az együttműködésnek, biztosítani kell, hogy a játékosok „megtanuljanak” játszani. Ha mindig csak tanítjuk őket, a tanultak alkalmazása nem lesz megfelelő. Ezen kívül a játékok feldobják az edzést, hiszen játszani mindenki minden életkorban szeret, de a fő cél a taktikai érzék, az egyéni taktika, az együttműködés és más fontos területek fejlesztése. A játék felnőtteknél, profi játékosok esetében is fontos, mert megtöri a monotóniát és más jellegű taktikát is igényel.

A következő játékokat kosárra, két csapattal kell játszani, a csapatok létszáma bármennyi lehet, mindenki játszhat csere nélkül. A játékok alkalmasak bemelegítésnek, vagy a nagy figyelmet vagy intenzitást követő feladatok után levezetésnek.

 

1.     Játék különböző labdákkal (kicsi, nagy, puha, lapos, rögbi, stb.)

l: a figyelem megosztása, aktivitás szorgalmazása, koordináció fejlesztése.

Kétkosaras játék legalább két különböző típusú labdával, a labdák száma a játékosok számától függ. Az a fontos, hogy mindenki aktívan részt vegyen a játékban, ne legyen lehetősége ácsorogni. Az egyik labda lehet más méretű kosárlabda (pl. serdülőknél 7-es), a másik gumilabda, a harmadik szivacslabda. Meghatározhatjuk azt is, hogy a különböző labdákkal hogyan kell játszani, lehet-e vezetni, vagy csak gurítani, pattintva passzolni, stb.

 

2.     Páros kosárlabda

Cél: koordináció fejlesztése, nem domináns kéz használata, alkalmazkodás a társhoz

A játékosok választanak egy párt a saját csapatukból. Ha az összes játékos száma nagy, nem probléma, ha egyik csapatban eggyel több pár van. Ha az összes játékos létszáma páratlan (pl. 13), egy játékos segítő lesz (időnként cseréljük), neki mindig lehet passzolni, de nem dobhat rá és nem szedhet lepattanót.

A párok megfogják egymás kezét, és így játszanak két kosárra. A párok tagjai egymásnak passzolhatnak, időnként cseréljenek oldalt.

Változat: a párok nem kezet fognak, hanem a lábuknál kapcsolódnak össze (pl. cipőfűző összekötése, vagy szalaggal összekötés).

 

3.     Balkezes játék

 Cél: egykezes labdakezelés fejlesztése, nem domináns kéz használata

A játék során csak bal kézzel lehet a labdához érni, aki jobbal hozzáér, elveszíti a labdát. Ha túl nagy a létszám, több labdával is lehet játszani.

Változat: minden kosár után váltás a másik kézre, tehát ha bal kézzel kosár esik, rögtön jobb kézzel folytatódik a játék.

 

4.     Fogyasztós játék

 Cél: kommunikáció, a játék tudatos alakítása, helyzetfelismerés

A játék labdavezetés nélkül folyik, az a játékos, aki passzol, a passzal együtt mond egy nevet az ellenfélből, akinek a neve elhangzása után rögtön vissza kell futnia a félpályáig, meg kell érintenie a vonalat és utána futhat vissza védekezni. Minél gyorsabban passzolnak a játékosok, annál üresebb helyzetet tudnak teremteni a dobáshoz.

 

5.     Játék labdavezetéssel

 Cél: labdavezetés gyakorlása, nem domináns kéz használata, figyelem megosztása, koordináció fejlesztése

Minden játékosnál kosárlabda van, amit folyamatosan vezetnie kell. A játék egy másik, kisebb, esetleg puhább labdával történik, azt kell passzolni, azzal kell dobni. Labdavezetés közben kell mindezt végrehajtani, a kis labdát a másik kézben tartva lehet előrehaladni is. Nagy létszám esetén két kis labdát is használhatunk.

Címkék: