A KOSÁRLABDA JÁTÉK RENDSZERSZERŰ OKTATÁSA AZ ALAPKÉPESSÉGEK ÉS A HELYEZKEDÉSI ISKOLA ALAPJÁN IV. (16 ÉVES KORTÓL)
Szerző: Gál László
Az 5:5 elleni játék iskolázása a spacing és a helyezkedési iskola használatával
Több évnyi szisztematikus munka után végre eljutottunk ahhoz a szakaszhoz, ahol – ha az eddigiekben jól dolgoztunk – hátradőlve élvezhetjük játékosaink kreatív támadójátékát. Persze ez nem teljesen így van, a valóságban újra és újra elő kell venni az alapokat és azt 5 ember kapcsolatában működő rendszerré kell fejleszteni. Az 5:5 elleni játékban annyi a dolgunk, hogy az eddigi négy ember kapcsolatába beemeljük az ötödiket, az 1-es posztot, aki eddig nem szerepelt. A négy ember kapcsolatából rendre kihagytuk az egyest, mert az egyes poszt ebben a rendszerben egy biztosító, forgató, döntéshozó szerepű, illetve sokszor a végjátékok kulcsfigurája, a védekezés végső megbontója.
Mit várunk az irányítótól?
- forgasson oldalt, válasszon jó formában lévő megbontót (2-est vagy 3-ast)
- tolódjon a labda mozgásának megfelelően
- ha kell, dobjon vagy bontson tovább, vegye észre és passzolja meg az üres embert
- fusson tovább a kiosztott passz után, ha erős oldalra oszt, akkor menjen a passz után, ha gyenge oldalra, akkor fusson tovább a gyenge oldali sarokba
- 19 mp után vállalja el középről a bontást és harcoljon ki faultot, vagy adjon ritmusra gólpasszt
Fontos feladat ebben az időszakban, hogy a támadási sémák és a mozgási irányok esetében kérjük és várjuk el a játékosoktól, hogy a védőjátékosok helyzetének függvényében módosítsanak helyezkedésükön. Tudniuk kell, hogy saját védőjük hova és mennyire segít be, illetve hogyan helyezkedik, esetleg besegítést cselez, majd visszalép. Ennek megfelelően kell módosítaniuk saját helyezkedésüket, ami 1-3 méter eltérést is jelenthet a szigorúan vett szabályos mozgásoktól.
Néhány példa a helyezkedés módosítására:
Az 1-es játékos betörései nem adhatják a játék gerincét, csak kivételes helyzetekben (pl. gyengébb védő, lejáró támadóidő). 2-es és 3-as posztokról történő játékindítás:
Az utolsó ábra egy speciálisabb helyzet: 3-as betör az alapvonal felé, de nem tudja megverni az emberét, részben a 4-es védőjének besegítése miatt. Ekkor 4-es a labda felé fut és hand-off-fal átveszi a labdát, amivel kosárra tör, vagy kérheti a körtébe felfutó 5-ös blokkját és abból betörés után bonthatnak tovább.
Mire kell különösen figyelni az 5:5 elleni gyakorlásnál?
- A játékos DÖNT, igyekezzünk a jó döntések meghozatalában segíteni. Ne tiltsunk és ne kötelezzünk, a jó döntés az, ami az adott helyzetben a leghatékonyabb, és ebbe minden belefér a kulturált kosárlabdázás keretei között.
- A játék célja a kosárszerzés és ezt minden egyes játékosnak észben kell tartania. A pályán senki nem azért van, hogy csak passzoljon. Minden mozgásban benne kell lennie a gólszerzésnek és ez különösen igaz a labdás játékosra.
- A védő nem tudhatja, hogy a játékos passzolni akar, még akkor sem, ha tényleg passzolni akar. El kell hitetni vele, gólt akar dobni.
- A labda mozgására a másik 4 játékosnak reagálnia kell. Nem maradhat ugyanott, ahol addig volt (kivéve, ha a védője korán vagy túl mélyen segít be).
- A különféle kiosztásokhoz különböző passzolási formákat gyakoroljunk (ezek közül a kétkezes mellsőt száműzzük, mert itt alig használható).
- A kiosztást átvevő játékosok lehetőség szerint egy ütemű megállással (páros lábra) vegyék át a labdát, ezzel megtartva az indulási lehetőséget mindkét lábbal.
Passz utáni további mozgások
Folyamatosan oktatnunk kell a kiosztások utáni tovább mozgásokat, mert ha a kiosztásból nem lesz dobás, akkor a kiosztást adónak kell feltöltenie a labdás helyét, ha az betör. Az 1-2-3 posztok betörés és kiosztás utáni mozgásirányai (a 4-5 posztok ebben a rendszerben befejező szerepet kapnak, vagy gólpasszt adnak, ami után lepattanó következhet, így ezzel külön nem foglalkozom):
A 2-es játékos betörés-kiosztás utáni mozgásirányai:
Ha középre tör be és passzol
- 1-esnek, visszalép egyes posztra
- 3-asnak: ha 3as dob, megy a lepattanóért, ha 3-as betör, akkor a helyére fut ki
- 5-ösnek, akkor megy a lepattanóért
- 4-esnek és az nem dob, hanem betör, akkor a helyére fut a sarokba
Alapvonali betörésnél:
- 2-es 4-es hand-off-ot játszik
- ha 3-asnak osztja ki a labdát az ellenkező sarokba és az nem dob, akkor a 2-es a kiosztás után a 3-as helyére fut a sarokba
A 3-as játékos kiosztása utáni mozgásirányok:
Alapvonali betörésnél:
- 2-esnek passzol az ellenkező sarokba, ha 2-es nem dob, hanem betör, akkor a helyére fut ki
- körtébe passzol 5-ösnek vagy visszafele 1-esnek, mindig azonos sarokba lép vissza
Ha középre tör be:
- 4-esnek gólpassz
- passz 5-ösnek, és helyére fut a sarokba
- passz 2-esnek, mozgás a helyére bedobóhelyre
- passz 1-esnek, mozgás a helyére 45 fokba, attól függően, hogy merre bont 1-es, de a helyére fut ki 3-as, alulról vagy felülről (ellenkező irányból, mint 1-es betörési iránya)
Az 1-es játékos további mozgásai (érdekesebb kiosztások):
- ha 3-asnak passzol és az nem dob, akkor helyére fut a sarokba
- ha 2-esnek passzol a másik sarokba és az nem dob, akkor helyére fut az ellenkező sarokba
- ha 4-esnek passzol, akkor is 2-es helyére fut a sarokba
- ha 5-ösnek passzol, az gólpassz
Ha 1-es játékos balra tör be:
- ahogy az látszik, ha mindenki teszi a dolgát, akkor egy vagy két passzból gólhelyzet alakul ki, így 1-es marad a büntető és a hárompontos vonal közötti területen (vagy annak környékén), ahonnan kiosztott.
- ez alól kivétel, ha 2-esnek passzol a sarokba, vagy a gyűrű alól (ez kényszermegoldás) oszt ki 3-asnak a sarokba, ekkor mindkét esetben a kiosztás után abba a sarokba fut, ahova passzolt.
Zárszó : Ez az anyag nem egy zárt, szigorú rendszer, hanem, ahogy látszik, számos variációs lehetőség benne. A manapság divatos blokk-leválás játék is beépíthető a rendszerbe. Ez persze szerkezettől is függ, ha van 5-ös játékosunk, akkor használjuk a labdás elzárást is. Játékosanyagunk képességeire szabhatjuk a mozgási irányokat, illetve a megbontási szabályokat is, de amit a játékosok 8 éven át tanulnak az egységes lesz, bármilyen módosítást is hajtunk végre a rendszeren. Megtanulnak dönteni és ez mindennél fontosabb. Mindezt önbizalommal telve, a szükséges képességek birtokában tehetik és ezek a pozitív megerősítések teszik számukra (és edzőik számára is) igazán élvezetessé a játékot.
Közösségi